Było to nieprzyjemne spotkanie. - Dlaczego nikt tego nie przewidział? – zapytał prezes. – Dlaczego nie byliśmy przygotowani na taką możliwość?Obserwowałem to z kąta sali konferencyjnej. Prezes poprosił mnie o to, bym wziął udział w spotkaniu i obserwował, co się dzieje, abym później mógł sporządzić ocenę tego, w jaki sposób jego zespół zarządzający podejmuje decyzje. Zadawał trudne pytania dotyczące nieudanego wprowadzenia produktu na nowy rynek. Prezes domagał się od swojego zespołu odpowiedzi.
W sali robiło się coraz ciszej, a atmosfera gęstniała. Widziałem, jak niektórzy członkowie zespołu rzucają sobie niespokojne spojrzenia. Na koniec jedna z kobiet odważnie zabrała głos. – Wie Pan – wypaliła, – próbowaliśmy o tym mówić wiele razy. Nigdy nie wiedzieliśmy, czy pan nas słucha.W tym momencie zdałem sobie sprawę, że ocena tego zespołu będzie musiała zacząć się od samej góry. Ten prezes dostał właśnie informację zwrotną z gatunku tych, które niezwykle często przewijają się w świecie biznesu – taką, której otrzymania bardzo niewielu biznesmenów może uniknąć. Liderzy na wszystkich poziomach i na miliardach stanowisk słyszą, że mogliby być lepszymi słuchaczami. Jeśli jesteś jednym z tych menedżerów, którym w przeszłości mówiono, że konieczne jest lepsze słuchanie, albo jeśli zdałeś sobie sprawę, że decyzje, które podejmujesz, nie są dostatecznie dobre, to rzeczy, o których będę mówił, powinny Cię zainteresować. Mój klient zadał mi później następujące pytanie: „I co ja mam zrobić z tymi wszystkimi sugestiami, że mam stać się lepszym słuchaczem?”.
Jest to pytanie, które wiele osób zadaje, ale mało kto wie, jak na nie odpowiedzieć. A jednak poznanie odpowiedzi jest kluczem do sukcesu w biznesie.
Bernard Ferrari, „Słuchacz doskonały”*
Według American Society for Training and Development amerykańskie firmy i organizacje wydają łącznie sporo ponad sto miliardów dolarów rocznie na rozwijanie umiejętności swoich pracowników. Mniej więcej 20% z tej gigantycznej sumy przeznacza się na szkolenia z zakresu komunikacji. Z niemal 300 kursów dotyczących komunikacji, oferowanych przez American Management Association, tylko dwa omawiają bezpośrednio umiejętności związane ze słuchaniem. Czy to nie zaskakujące?
Ile warte jest posiadanie wszystkich tych świetnie wyszkolonych autorów tekstów oraz mówców i prezenterów, jeśli ich publiczność nie jest równie dobrze wyszkolona w słuchaniu?
Ile dobrych pomysłów i cennych uwag ginie, bo ktoś ich w porę nie usłyszał?
Wiele problemów w biznesie wynika z błędnie podjętych decyzji. Jest jeden sposób by ich uniknąć – rozwinięcie umiejętności, której brakuje wielu menedżerom. Umiejętności doskonałego słuchania.
Jakość słuchania może z powodzeniem decydować o zyskach lub stratach, sukcesie lub porażce, długiej lub krótkiej karierze. Słuchanie jest jedynym sposobem dowiedzenia się tego, czego nie wiesz, wytycza też ścieżkę do podejmowania lepszych decyzji i dochodzenia do najlepszych pomysłów.
Niezależnie od tego, czy zatrudniasz dwóch pracowników, czy zarządzasz globalną rzeszą setek tysięcy zatrudnionych, możesz wykorzystać skupione i celowe słuchanie do pozyskania najlepszych pomysłów od ludzi pracujących w Twojej organizacji. Spowoduje to dopływ świeżych myśli. One z kolei mogą prowadzić do podejmowania lepszych działań i stać się motorem Twojego sukcesu.
Na szczęście umiejętności doskonałego słuchania można się nauczyć, wyćwiczyć ją i doprowadzić do perfekcji. Niestety, podobnie jak nabywanie każdej umiejętności, proces ten bywa frustrujący. Jednak stanie się lepszym słuchaczem nie tylko jest możliwe, ale także może ogromnie wpłynąć na Ciebie i na funkcjonowanie całej Twojej organizacji.
Według Bernarda Ferrari, autora książki „Słuchacz doskonały” doskonałe słuchanie to:
• Ciężka praca
• Zadawanie pytań
• Kwestionowanie założeń
• Rozumienie kontekstu rozmowy
Dlaczego warto podjąć wysiłek i zostać doskonałym słuchaczem?
• Doskonałe słuchanie zwiększa Twoją produktywność i szansę na podejmowanie najlepszych decyzji.
• To od umiejętności doskonałego słuchania zależy czy rozwiniesz się zawodowo czy utkniesz w martwym punkcie swojej kariery.
Jeśli chcesz lepiej funkcjonować w pracy, niezależnie od jej charakteru, słuchanie może okazać się najpotężniejszym narzędziem, jakim dysponujesz.
Posłuchaj i przekonaj się jak ważną umiejętnością w biznesie jest słuchanie!
Joanna Kozioł
AudioBiznes
http://www.audiobiznes.pl/news/60/sluchacz-doskonaly-o-ksiazce
* Bernard Ferrari po blisko dwudziestoletniej karierze jako menedżer w McKinsey & Company stworzył własną firmę konsultingową Ferrari Consultancy w 2008 roku. Jako pracownik McKinsey był odpowiedzialny za strategię finansową firmy oraz kwestię ochrony zdrowia. Zanim rozpoczął karierę w biznesie, był chirurgiem w Klinice Ochsner w Nowym Orleanie. Ukończył studia medyczne na University of Rochester School of Medicine and Dentistry, studia na Loyola University oraz uzyskał dyplom M.B.A. na Tulane University School of Business. Autor książki Słuchacz doskonały, która ukazała się w Stanach zjednoczonych 1 marca 2012. Od 1 października 2012 jest dostępna również w Polsce.
Link do strony artykułu: https://blog.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/mowa-jest-srebrem-milczenie-zlotem-a-sluchanie